Waar ik mijn inspiratie voor de artikels op Living by the Sea haal? In de realiteit en vaak in mijn dagelijks leven. Het idee om iets te schrijven over wat je moet doen als je je smartphone, bankkaart en identiteitskaart kwijt bent in het buitenland ontstond bijna 2 jaar geleden. Toen slaagde ik er op een persreis in Breda mijn telefoon kwijt te spelen.
Door al dat geminimaliseer heb ik dus geen portefeuille meer maar zitten mijn bankkaarten en identiteitskaart bij mijn gsm. Niet slim hoor ik je al opperen want als je je telefoon dan kwijt bent, ben je alles kwijt. Ja, da’s waar. Maar als alles in mijn handtas zit en ik ben die kwijt, is ook alles weg.
Mijn gsm plakt bijna aan mijn handen en ik verlies die (normaal gezien) geen seconde uit het oog. Ik was er dus ook van overtuigd dat mijn telefoon gestolen was toen ik die niet meteen vond. Lang verhaal kort: uiteindelijk bleek ik, bij het passen van een kleedje, mijn smartphone te hebben vergeten in een pashokje (zwart op een zwart bankje) maar ondertussen was alles al geblokkeerd. Het was zeker een goede les!
Algemene tips
- Het nummer van CardStop (+32 70 344 344) zit tussen mijn telefooncontacten. Ik raad je aan om dat ook te doen. In mijn geval (telefoon kwijt) was ik daar niet veel mee maar gelukkig had iemand anders van de groep het nummer ook opgeslagen.
- Zorg dus dat je een of liefst zelfs 2 briefjes hebt met het nummer van CardStop en de nodige gegevens om je bankkaarten te blokkeren. Ik hou voortaan zo’n briefje bij in mijn koffer en op nog een andere plek. Ook kan ik er digitaal aan en kan ik, in geval van nood, ook vragen dat iemand het me kan doormailen. M.a.w. geef de info ook aan een van de thuisblijvers. Idem voor een digitale kopie van mijn identiteitskaart. Kwestie van toch te kunnen bewijzen wie ik ben.
- Better to be safe than sorry: zorg dat je ook weet hoe je de ambassade van België (of een ander Europees land als er geen van België zou zijn) kan contacteren.
- Niet panikeren maar logisch nadenken en snel reageren. Dat is misschien nog het belangrijkste als je je smartphone, identiteitskaart of bankkaart(en) kwijt bent in het buitenland.
Wat moet je doen als je je smartphone kwijt bent in het buitenland?
Traceren
Of je je smartphone nu op reis of in België kwijt bent, het is even vloeken. Panikeer niet. Paniek is nergens goed voor. Probeer je telefoon eerst te traceren. Ben je alleen op stap, probeer dan de dichtstbijzijnde computer te pakken te krijgen. Aan hotelrecepties zullen ze je vast willen helpen. Anders kan je ook naar de bibliotheek of een internetcafé. Reis je in gezelschap, dan kan je via de telefoon van je reisgenoten proberen. Tip: probeer ook eens te bellen. Misschien heeft iemand de telefoon gevonden en is het snel opgelost.
Als je 4G afstaat, is de kans echter klein dat je je telefoon zal kunnen traceren. Via dezelfde functie kon ik mijn telefoon wel laten wissen en blokkeren. Zo kon de vinder of de dief in elk geval niet aan mijn persoonlijke gegevens.
Blokkeren
Je kan ook je sim-kaart laten blokkeren. Bel hiervoor naar je provider. Zij kunnen ook je IMEI-code blokkeren. Verwittig ook je belangrijkste contacten dat je voorlopig niet bereikbaar bent (of eventueel op een ander, tijdelijk nummer). Denk ook aan het blokkeren van je bank-apps!
Aangifte
Verder is het ook een goed idee om aangifte te doen van de diefstal. Ga hiervoor naar de lokale politie en neem zoveel mogelijk bewijsmateriaal mee: je IMEI-code, printscreen van de locatie van je telefoon,… De kans dat je je telefoon terugziet is miniem maar misschien dekt je reisverzekering dit?
Alles digitaal?
Ik was helemaal digitaal wat reizen betreft maar sinds dit voorvalletje (bankkaart, identiteitskaart én smartphone kwijt in het buitenland) heb ik meestal ook een print bij van mijn reisinformatie. In Griekenland bewezen mijn prints hun nut toen we glasbraak hadden met de auto en ik moest telefoneren met de autoverhuurmaatschappij en hen gegevens doorgeven die anders enkel op mijn telefoon te vinden waren. Dat ik de info ook op papier mee had, vergemakkelijkte het allemaal enorm.
Wat moet je doen als je je identiteitskaart of paspoort kwijt bent in het buitenland?
Als je je identiteitskaart kwijt bent in het buitenland kan je best zo snel mogelijk naar Docstop via 00800 2123 2123 of +32 2 518 2123. Zij doen dan het nodige om je documenten te blokkeren zodat de kans op identiteitsfraude kleiner wordt.
Doe vervolgens aangifte bij de lokale politie en contacteer daarna de Belgische ambassade of het consulaat. Als je een kopie van je identiteitspapieren bij hebt, kunnen ze je vrij vlot een voorlopig document bezorgen.
Bankkaarten gestolen/verloren in het buitenland, wat nu?
First things first: bel onmiddellijk met Cardstop: +32 70 344 344 en laat alle bankkaarten die je kwijt bent blokkeren. Handig als je dus een lijstje hebt met de nummers van je bankkaarten. Toen ik belde om mijn bankkaarten te blokkeren bleken meerdere nummers aan elkaar gekoppeld te zijn en konden ze alles in 1 keer blokkeren. Ik weet wel niet meer juist hoe dit zat.
Daarna doe je best ook aangifte bij de politie. Daar zit je dan, in het buitenland, zonder geld of bankkaarten. Ik bewaar mijn bankkaarten tegenwoordig op verschillende plekken. Check met je bank hoe je alsnog aan geld kan geraken. Een andere optie is vragen aan familie/vrienden om je geld over te maken via bv. Western Union. (Heb hier zelf geen ervaring mee dus best even checken met je eigen bank welke opties er zijn.)
Moraal van het verhaal
Zorg dat je altijd en overal je spullen goed in de gaten houdt. Ga je shoppen en kleedjes passen, steek je smartphone met al je belangrijke documenten dan eerst in je handtas en leg het niet zomaar uit je handen. Zorg dat je een plan B hebt voor als je je smartphone, bankkaart of identiteitskaart kwijt bent in het buitenland, zeker als je alleen reist. En zeg/denk nooit dat het jou niet zal overkomen!